klop het als je een WIj uitkering heb en je kind is onder de 5 jaar dat je geen solicitatieplicht heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit klopt niet helemaal. Het zit iets anders in elkaar.
Ik heb het gekopieerd, want het is wat moeilijk te omschrijven (voor ik commentaar krijg ;)):

Alleenstaande ouders met jonge kinderen tot 12 jaar (of gehandicapte kinderen tot 18 jaar)

Bij het vaststellen van de arbeidsverplichtingen moet een afweging gemaakt worden tussen het belang van reïntegratie en de zorgtaken van de ouder. Het is niet zo dat de individuele wens van de ouder gehonoreerd moet worden. Wel moet hiervoor bijzondere aandacht bestaan bij de afweging.

Aanwezige belemmeringen moeten zoveel mogelijk worden weggenomen door het aanbieden van voorzieningen (passende kinderopvang, scholing, vergroten belastbaarheid). De (te realiseren) mogelijkheden moeten zoveel mogelijk worden benut. Zo kan de klant bijvoorbeeld aan zijn of haar re-integratie werken als het kind naar de crèche is. Kinderen gaan vanaf de leeftijd van 5 jaar naar school. Dit geeft de ouder de gelegenheid minstens binnen de schooltijden betaalde arbeid te aanvaarden.

De motivatie van de ouder is dus niet doorslaggevend; wanneer voldoende aandacht is besteed aan de aard van het traject, aanwezigheid van kinderopvang en de schooltijden, is de zorgwens an sich geen reden meer voor ontheffing.

Bestaat er toch een reden voor ontheffing, dan geldt voor wat betreft de duur de hoofdregel: zo kort mogelijk, met een maximum van 12 maanden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dit zijn dus de uitzonderingen op de sollicitatieplicht.